A téma értékelése:
  • 0 szavazat - átlag 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Programok használata, tervezés, váltók-dobozok
hy all
Valaki tudna segíteni a bassbox pro használatában?
egy Audio system Mx 12 plus hoz akarok ládát készíteni.
1. kitöltöttem a paramétereket (qts,re...stb)
2. a láda megtervezése (na itt akadtam el)
Fb==> ez mi????
F3==> ezt se tudom hogy ez mi
VALAKI HELP!!
előre thx
"A ZENÉNEK HANGOSAN KELL SZÓLNIA,HOGY NE HALLJUK HOGYAN OMLIK ÖSSZE A VILÁG"
Válaszol
Tiszteletem!

Nem egészen kapcsolódik ehez a témához,de szerintem nem árt a dobozok modelljeit elkészíteni,hogy lássuk hogyan is fog festeni a kész cucc. Én modellezésre a Google SketchUp 8-at használom. Szerintem elég egyszerű és jó kis program. Könnyű megtanulni kezelni és rengeteg lehetőséget biztosít az alkotni vágyok számára.
Big Grin

Tisztelettel: Teimel Gábor
"Az univerzális dolgok mindenre jók elviekben,de gyakorlatban meg semmire se"
Válaszol
Üdvözlet!
Azt szeretném csak megtudni hogy lehet modellezni a a laudspeaker lab-ba
membránkitérést hogy ne csak 1watt legyen a graf.-on.Vagy mivel mással?
Köszönöm!
Válaszol
winisd , abban van ilyen, de azért okosan kell nézni az ilyen görbéket mert a valóságban nem állnak helyt. a winisd tartalmaz némi számítási hibát, de nem jelentős.
a gond az hogy a hallgatás helyén van sok nem modellezhető tényező ami szintén befolyásolhat sokmindent. hogy magáról az erősítőről ne is beszéljünk.
Válaszol
Az ARTA és a LIMP demó programokban is van lehetőség az .frd és a .ZMA fájllok exportálására. Azonban ezeket a váltótervező progikban mint pld. a PCD vagy az Xoversim nem tudom felhasználni, mert az ARTA nem ugyanazokon a frekiken és nem ugyanakkora darabszámú mérési pontban exportálja minta a LIMP a ZMA értékeket.
EXCELL-ben meglehetősen sok munka összehozni az adat párosokat, hogy azonos mintavételi frekvenciák legyenek.
A LIMP-ben hiába adtam meg a kezdő és vég frekvenciát, nem egyezett meg az SPL adatok mintavételével.
Az Artában pedig hiába adtam meg a zajgenerátor cutoff értéket 20 Hz-re az export fájl akkor is 3 Hz-től indult és több volt a mérési darabszám akkor is ha a 20 Hz alattiakat kitöröltem, ellenben biztos nagyon hasznos lehet, hogy négy tizedesig adta meg a frekvencia értékeket, Ha ha....
Ez utóbbit excell-ben lehet ugyan módosítani csoportosan is egy tizedesre.
Van valakinek ötlete hogyan kell beállítani a méréseket hogy azonos mintavételi hely és darabszám legyen a két Artalab mérőprogramban??
Válaszol
nemtudom van e értelme szenvedni vele Big Grin
mérsz hangszórónként egy görbét, mindegy melyikkel.
kompenzáló hálózatot nem annyira nehéz kiszámolni, onnantól veheted úgy hogy mintha tiszta ellenállásokkal dolgoznál. az eredő megmutat mindent.
evvel kell mérni az átvitel görbét,
hangváltót utánna már roppant könnyű tervezni hozzá.
marginális különbség miatt nem vesződnék túl precíz méréssel.
Válaszol
Korábban én is pont így gondoltam, amíg jól pofára nem estem. A mély és a magas hangszórók eredendő fáziseltérése, valamint az akusztikai síkok nem egybeesése hihetetlen ronda átviteleket tud produkálni. Ezt igazolja a felvett .frd és .ZMA fájlokkal történő szimuláció is, de a mérések is. Elég ha a váltási freki oktávos környezetében mindét hsz.-nak van egy kis 3-4dB kiemelése. Az elméleti váltó már semmit sem ér. Ha készítesz Excell-el és beviszel a Passive Crossover Simulátor programba két ideális hangszóró nyíl egyenes és egyforma átvitelét végig nulla fázissal,és állandó névleges impedanciával szintén 0 fok fázissal ( ekkor lesz a hsz. olyan mintha ellenállás volna) kapsz egy ideális váltót. Ekkor állítsd be a két hangszóró közti Z mélységbeli távolságot a mély hsz.-nál pld.:-0.02m-re (2cm) megfogsz lepődni mekkora lyukak vagy kiemelések lesznek a polaritástól függően.A gyakorlat is ezt igazolta. A hsz.-k akusztikus kiemelésével kapcsolatban: 4 kHz-re méreteztem 1.nd váltót, de mindkét hsz. kicsit kiemelt a 1÷3 kHz-es tartományban.Az eredőjükben rendes kis akusztikai kiemelést kaptam.Visítottak,természet ellenesek lettek az énekhangok.Végül akkor lett egyenesebb az átvitel, ha a mélyet egészen 1,5KHz-re letolva váltottam a dóm 4kHz-en hagyása mellett. Ekkor azonban nem az 1.nd Butter váltóra jellemző 90 fokos eltérés lett a hsz.-k között hanem azonos fázisban sugároznak.A sztereó színpad így is jelentősen megjavult, de nem az igazi.A mély fizikai előre tolásával lehetne még javítani a dolgon, hogy az akusztikai sík lehetőleg azonos legyen azonban azt hogy mennyivel kellene megemelni nehéz pontosan meghatározni.Ekkor sem lesznek a hsz.-k azonos fázisban mivel főleg az eltérő induktivitásuk miatt eleve 40-50 fok differencia van közöttük.Ez utóbbit kell kijátszani a váltási freki és a polaritások cseréjével, hogy a váltóra jellemző fáziseltérés álljon elő a keresztezés környékén. Ha valaki már próbálta az akusztikai síkot megmérni ne titkolja a módszert.
Válaszol
Big Grin
te aztán nem vagy egyszerű.
de azért majd egyszer próbáld meg úgy ahogy írtam.

ha meg ennyire szeretsz mazsolázni sokkal járhatóbb út a DSP neked.
passzív alkatrészekkel ezt a kérdéskört ha sikerül is megoldanod úgy ahogy szeretnéd kb hajad nem marad.

nem véletlen írtam, mérj átvitelt kompenzáló körökkel.
egyikét, másikét.
a görbék megmutassák szépen hogy fázisban vannak e vagy sem, a mérés tartalmazni fogja a kompenzáló körök tulajdonságait és az akkusztikai síkeltérésből adódó anomáliákat is.
váltás környékén elég széles tartományban minimális impedancia ingadozásról beszélünk a frekvencia függvényében. innentől már nem kell atomfizikusnak lenni hozzá.
aztán ha kész jöhet a mazsolázás.
mert a mérés nem fogja tartalmazni a váltó alkatrészeinek tulajdonságait.
újabb mérés, majd korrigálás.

gyorsabb, és nem vezet rosszabb eredményre mint megbízni FRD és ZMA fileokban.
hogy miért ?
mert az akkusztikai sík méréssel vannak problémák. egyrészt nehéz meghatározni mi a referencia pont, másrészt a mérés precizitása önmagában nem lesz kielégítő.
további alkatrészek hozzáadása fáziskompenzálás céljából nem feltétlen javít a helyzeten.

de már itt is adná magát az aktív váltó, legalább a hangszóró impedancia görbéje nem pofázik a dologba bele. valamennyi fázismenet kompenzálást még a teljesítmény erősítő előtt lehet alkalmazni, mindenáteresztő szűrőkkel.
de aztán hamar ez is túlfog nőni a megoldás korlátain.

ez is csak kompromisszum.
mint minden.

passzív alkatrészekből nem fogsz közelebb jutni mint kisimítani a váltás környékét,
hatásfokot egyeztetni L-paddal (feltéve ha nem a mélysugárzón kéne elnyomni, ami ugyan megoldható de már elég .. cinkes dolog), talán egy darab notch szűrő még csak-csak belefér.
aktívnál beleférhet a meredekebb szűrő mint mondjuk a negyed rendű LR, ez több teret ad a váltás terén mert meredekebb. (nem minden esetben, de most csak nagy általánosságokról beszélünk) belefér a mindenáteresz szűrős játék is.
olcsóbb vele kísérletezni mert nem köll bele méregdrága alkatrész.
DSP ami közelít ahhoz amit te szeretnél, ott sokkal bővebb az eszközök tárháza,
és menetközben oda és azt állítasz amit akarsz. aztán méricskélhetsz, addig szőrözöl meddig jónak nem találod az eredményt.

mire uyganazt megkapnád passzív alkatrészekkel elköltöd a DSP árát simán.
aztán átrendezed a lakást és kezdheted előröl a vásárlást.
Válaszol
Sikerült megtalálni a megoldást az frd és a ZMA fájlok egységesítésére.
Az ARTa-ban és a LIMP-ben felevett fájlokat egyenként!! be kell hívni a PCD programba és ott egyenként,minden beavatkozástól mentesen!! elmenteni a megfelelő nyomó gombokkal. A mentett fájl át lesz skálázva 10 Hz-tól 20 kHz -ig, 506 darab- az frd-ben és a zma-ban is azonos mérési frekvenciákon amik helyes értékeket tartalmaznak, nincs shiftelés. Más váltótervezőkhöz az elmentett fájlban a fejlécet esetleg ki kell törölni szövegszerkesztőben (jegyzettömb).
Egyet értek Veled abban, hogy egy DSP-vel mindent meg lehet könnyebben oldani,de alapvetően a hangsugárzónak kell jónak lenni, hogy csereszabatos is legyen bárhová. Sok esetben a DSP-t nem is lehet alkalmazni, mert pld. egy kombinált erősítő USB bemenetéről vagy az erősítőbe beépített Blue Ray meghajtóról vagy FM Tuner-ből menő jel útjába hová kötnéd ezt be?
Az olyan hangfal, amelyik csak külső mankóval szól normálisan nem túl kecsegtető megoldás. Ha erősítőt építenék lehet hogy alkalmaznám a megoldást, de elég erősítőt építettem már az utóbbi 60 évben, utoljára a Quad 405-öt 10 éve. Most már inkább megveszem, mivel kiváló paraméterekkel bíró impulzusszélesség modulált D-osztályú, jó hatásfokú erősítők kaphatók olcsón. Nekem egy LG HB 965-ös 5.1-em van most. 2 HDMI, 2 optikai, 2 analóg bemenet, Blue Ray, USB, FM tuner, Wi-Fi, DLNA, Youtube, stb.
Mi kell ettől több, és még jól is szól. 45e Huf-ért vettem hangfalak nélkül.
Hangfalakat is csak azért építek, mert egy 2dB linearitású dobozra túlzásnak tartom a darabonkénti fél -egy millát, ezen kívül élvezem is, mivel életemben mindig méréstechnikával foglalkoztam csak az atomrektor technika területén.
Válaszol
csak ismételni tudom.
minden kompromisszum.
sanszos ha a cél a linearitás akkor a ZMA és FRD egyesítéssel szimulált váltó is az.
mindig csak az a kérdés miből áldozol és mire kívánod költeni.
külső mankó ? attól hogy a dobozba építed a hangváltót még mankó marad.
persze csak elméletileg létezik olyan hogy mankó nélkül kifogástalan átvitel.
mankóval is csak kifogásolható lesz.mert kifogástalan nem létezik.
Válaszol




Jelenlevő felhasználók ebben a témában: 2 Vendég