A téma értékelése:
  • 0 szavazat - átlag 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Táp (pl. erősítőhöz)
#1
Szeretném megkérdezni az analóg elektronikában jártasabbakat, hogy mit szólnak az alábbi két táp NYÁKomhoz, amit a 2db TDA2030-as erölködőhöz (2x15V) és a fejhallgató erősítőhöz (2x12V) készítettem:
Első változat (hidegítő kondik nélkül)
Második változat
Az elsőt elvetettem, mert túl hosszú és nem fér bele az erölködő dobozába a többi cuccal együtt.
Aki ért hozzá, a kapcsolást is ellenőrizze le! A vastag piros vonal az alkatrészoldali összeköttetés.
Néhány fotó a táp darabjairól is. A 4. sorban látható az erősítő dobozában való elhelyezés. Ha valakinek van jobb ötlete, ne tartsa magában. Köszönöm.
Lex
Válaszol
#2
Szerintem mindkettő jó, itt a kis kapacítású kondik csak a stabICk miatt (gerjedés) indokoltak, ennyivel tehát jobb a második. Viszont annak illene tantálnak lenni, így ajánlják. Ettől függetlenül a végfokokba kell 100nF körüli hidegítő kondi, minél közelebb az IChez a fenti ok miatt.

A pufferfeszt viszont fel kellene 18Vra emelni a trafó megfelelő méretezésével, két okból. Egyrészt csak úgy fog kijönni a névleges teljesítmény, mástészt a 3V differencia a puffer és szabályzott kimenet között kevés a stabIC hatékony szabályozásához, azaz nem lesz stabil. A minimum ajánlás 4-5 V. Nagyra meg nem érdemes választani, mert akkor meg sokat disszipál. Plusz gondolj arra, hogy viszony kis trafó, ebből adódó gyenge hatásfokkal. Emiatt az erősítő a nagy jeleknél simán leszipkázza a puffert 12Vra, akkor meg végképp nincs mit szabályozni.

Ha a trafó már adott, más utat kell keresni.

1. Külön egyenirányítót-puffert kap a fejh.amp, de akkor is marad a szabályozási probléma, csak sokkal kevésbé befolyásolja a végfok üzeme. Ekkor még a stabICt lehet 9V-osra cserélni, szerintem ez a fejh.amp-nak nem lesz problem.

2. Kell-e egyáltalán szabályzott fesz neki? Innen még mindig lehet egy diódával a puffertől elválasztani - így 0,6V-al csökken is fesz, és azt megpufferelni. Nem nagyon fog lengedezni a végfok árama szerint, a fejh.amp se szív sokat. Max erős zenert neki, vagy gyengébbel áteresztőtranzisztort vezérelni.
- Ajándékot hoztam, malájok fejedelme. Aquamarinkék.
- Az ajándék szép, de ilyet már ettem.
Válaszol
#3
Lex Írta:Szeretném megkérdezni az analóg elektronikában jártasabbakat, hogy mit szólnak az alábbi két táp NYÁKomhoz, amit a 2db TDA2030-as erölködőhöz (2x15V) és a fejhallgató erősítőhöz (2x12V) készítettem:
...
Aki ért hozzá, a kapcsolást is ellenőrizze le! A vastag piros vonal az alkatrészoldali összeköttetés.
...

A 7812/7912 pár helyett esetleg el lehet gondolkodni az LM317/337 páron, fejhallgató erősítő kapcsolásban konkrétan láttam ilyet. Én az aktív crossoveremben használom. Jobb a hatásfoka és állítólag kevésbé hajlamos a gerjedésre, mint a 78xx/79xx sorozat. A kimenő feszültség két ellenállással beállítható.

Az első NYÁK-kal kapcsolatban:
- nem csinálnék alkatrészoldali átkötést, inkább tennék egymás mellé közvetlenül egy be- és kimeneti földpontot. A doboz belsejében nem számít a látvány, és sokkal kisebb a föld hossza a panelen.
- ha az első NYÁK-on is 78xx/79xx van, akkor szerintem nem jó a negatív oldal, legalábbis úgy emlékszem, ezeknél az IC-knél a lábsorrend mindig IN-GND-OUT.
- ebben az elrendezésben a stabkockának nem fér el elég nagy hűtőborda.
Válaszol
#4
A 79-es sornak más a lábkiosztása, minta 78-nak. Még én ugyan nam néztem a rajzot...
H2000 hangszórókról lehetőleg ne írj privátot, kérdezd a fórumban.
Egyéb témával kapcsolatban az info@hangszoro.net címen vagyok elérhető.

Válaszol
#5
shalafi66 Írta:A 79-es sornak más a lábkiosztása, minta 78-nak.

Akkor elnézést... .oh.
Válaszol
#6
No akkor menjünk sorba. Az alkatrészek (főleg a trafó) adott. Ez egy low cost erölködő a 2x15W-os egyutas dobozomhoz.
A 7800 leírásában polarizálatlannak írják a kondikat, tehát nem tantál. A 7900-nál viszont polarizáltak és a leírás tantált ír:
"2. Required for stability. For value given, capacitor must be solid tantalum. If aluminium electrolytics are used, at least ten times value should
be selected. C1 is required if regulator is located an appreciable distance from power supply filter.
3. To improve transient response. If large capacitors are used, a high current diode from input to output (1N4001 or similar) should be introduced
to protect the device from momentary input short circuit."
Az erölködőben van 2x 100nF.
Az erölködőből nem akarok nagyobb teljesítményt kivenni, így is jó és kevésbé torzít. Egyébként a trafót nem tudom leterhelni, mert az 50VA-t tényleg le tudja adni. Ha az erölködőt már tozításba rakom max amplitudójú szinusszal, akkor is 16V-ra esik le a 15V. Tehát nincs gond vele. Üresben 17 Volt felett ad le (Egyenirányítva, pufferelve persze) az majdnem 18 Smile .
A 12 V-os stabilizátornak +2V kell 1A terhelésnél a stabil 12V-hoz (gyári leírás). Ennek a dupláját kapja az erölködő teljes terhelésénél is (16V) Így meg van az általad javasolt 3V-is. A fejhallgató erősítő 18V-on vesz fel max. 32mA-t, így a stabilizátorok nem lesznek terhelve.

Az LM317-es szerintem bonyolítja ezt az egyszerű feladatot. Nem szükséges szabályozható fesz, elég a fix. Ha a 7812 stabilan megy, akkor felesleges.
Ezt a be és kimeneti földpontot nem teljesen értem jelen kapcsolásban. Úgy érted, hogy a kimeneti oldalra tegyem a bemenő föld csatlakozóját (trafóról)? Erre gondoltam, de nekem zavarja a rendérzetemet. Nem szeretem a gányolást.
A 7800 lábai: be, gnd, ki.
A 7900-é: gnd, be, ki.
És mint írtam 38 mA a max. terhelés, ezért nem kell hűtő rá.

Köszönöm a segítő hozzászólásokat. Ha van még valami, ne kíméljetek.
Lex
Válaszol
#7
Én csak annyit gondolok hozzá, h. a stab. + és - táp legyen egyforma, úgy egyszerűbb is. 100-470n kerámia (vagy tantál) sztem tökéletes a 78/79-hez.
H2000 hangszórókról lehetőleg ne írj privátot, kérdezd a fórumban.
Egyéb témával kapcsolatban az info@hangszoro.net címen vagyok elérhető.

Válaszol
#8
Azért raktam bele ezeket, mert a doksi ezt adja meg. Én is furcsállom, hogy ekkora eltérés van, de gondoltam, a gyártó csak tudja, mi a jó a cuccához.
Nekem is egyszerűbb volna 4 db 100nF-ost bele dobni, mert az van is egy rakat. Tantált meg venni kellene, ráadásul drága.
Lex
Válaszol
#9
.pszt. Azért ennyire nem kell követni a gyártó ajánlásait. Azok a 100nanok naggyon jók lesznek, ha elég közel vannak a stab ic lábaihoz.
H2000 hangszórókról lehetőleg ne írj privátot, kérdezd a fórumban.
Egyéb témával kapcsolatban az info@hangszoro.net címen vagyok elérhető.

Válaszol
#10
Ok. Köszi. Találtam 1 db 100nF/35V-os tantált. Azt azért belerakjam, vagy inkább homogén legyen?
Lex
Válaszol
#11
Épp azt akartam írni, legalább mérj egy üresjárati pufferfeszt, ha terhelve esetleg nem lehet, de így akkor felesleges. Ha a dolgok így állnak akkor nem lesz gond. Csak nem tudtam, mennyire 12V a szekunder. Abból indultam ki, hogyha üresen ennyi, akkor abból egyenirányítás-pufferelés után épphogy meglesz a 15V. De akkor szerencsére jól van méretezve a trafód.

Wolkens szerintem arra gondolt, hogy azért legyenek egymás mellett a táp nulla csatlakozásai, hogy minél rövidebb legyen a nullavezető hossza, ez egyébként szerintem is így logikus. És ezt a pontot illik a fémházhoz kötni a legrövidebb úton. Már ha fémdobozban lesz. .hehe.
- Ajándékot hoztam, malájok fejedelme. Aquamarinkék.
- Az ajándék szép, de ilyet már ettem.
Válaszol
#12
Fém dobozban lesz, de az eleje kap egy olyan fa borítást, mint az egyutas dobozaim. A fém házhoz a trafó fém részei hozzáérnek, ezért nem szeretném rákötni a földet is. Meg azért se, mert ha rá van kötve és megérinted, akkor frankó rádió antennaként működsz. Persze ez nem minden esetben, de van rá esély. Ja, az erősítő nem védőföldes csatlakozást kap.
3. változat
Lex
Válaszol
#13
Nem trafó földelésről beszéltem. Mindentől függetlenül ez az elfogadott elv.
- Ajándékot hoztam, malájok fejedelme. Aquamarinkék.
- Az ajándék szép, de ilyet már ettem.
Válaszol
#14
De én gyakorlatban szeretném megcsinálni. Big Grin Majd végig gondolom ezt a földelősdit.
4. változat Így több és rövidebb a föld, de a panel nagyobb. Részemről a 3. változat jobb, mert a méret a lényeg.
Lex
Válaszol
#15
A kellő fóliaszélességre (áramterhelés okán) törekedni kell, mindazonáltal túlzásba sem kell vinni. Itt is van egy optimum. A nagy fóliafelületek sokkal könnyebben szednek fel zavarokat, plusz feleslegesen zavarják egymást (szórt kapacitások).

Ebben az esetben 3-4 mm széles fóliák bőségesen elegendőek. Max le lehet ónozni.
- Ajándékot hoztam, malájok fejedelme. Aquamarinkék.
- Az ajándék szép, de ilyet már ettem.
Válaszol
#16
Én a 4. változat mellett döntenék, bár ha sehogy nem fér el.... akkor a hármas.
De mi baj a négyessel? Melyik mérete nagy? Mik a befoglaló dobozméretek?
Üdv, Péter
Válaszol
#17
160x170 mm és ebbe bele kell férni a trafónak, a tápnak, a hűtőbordának, két erősítő panelnek és a fejhallgató erölködőnek. Az egyéb szerelvényekről nem is beszélve (potik, kapcsolók, csatik). Az oldalamon készítettem egy próba elrendezést. Link És ráadásul ettől nagyobb hűtőre akartam rakni, de azzal sehogy se fért be.
Lex
Válaszol
#18
Lex Írta:160x170 mm és ebbe bele kell férni a trafónak, a tápnak, a hűtőbordának, két erősítő panelnek és a fejhallgató erölködőnek. Az egyéb szerelvényekről nem is beszélve (potik, kapcsolók, csatik). Az oldalamon készítettem egy próba elrendezést. Link És ráadásul ettől nagyobb hűtőre akartam rakni, de azzal sehogy se fért be.
És ha a trafót 90 fokkal elforgatnád? Úgy se férne el jobban?
Vagy a két panelt, amiken a tranyót hűteni kell egymás föle tennéd? Elférnének? Csak ötlet Smile
Üdv, Péter
Válaszol
#19
Próbáltam úgy is. A 4. változatú táp beférne, csak a huzalozás lenne macerás, de szerintem jó lesz a 3-as változat is. Legfeljebb veszek olyan sorkapcsot, amibe felülről lehet a vezetéket bedugni.

A maratott nyák-ot ónozó folyadékkal fogom ónozni. Célszerű ekkor is lakkozni? Az Akrilan lakk jó erre? Ez forrasztáskor rásegít (folyasztó szer) vagy ront?
Lex
Válaszol
#20
Lex Írta:De én gyakorlatban szeretném megcsinálni. Big Grin Majd végig gondolom ezt a földelősdit.
4. változat Így több és rövidebb a föld, de a panel nagyobb. Részemről a 3. változat jobb, mert a méret a lényeg.

Még mindig hajtogatom a magamét: ne legyen ennyi földpont! .ut.
A doboz belsejébe nem jelfolyamdiagram kell Big Grin , érdemes minimalizálni, amit lehet. Én igenis a bemeneti földcsatlakozás mellé tenném a GND kimeneteket.
Válaszol
#21
Ez egy megbecsülendő ötlet. Wink
H2000 hangszórókról lehetőleg ne írj privátot, kérdezd a fórumban.
Egyéb témával kapcsolatban az info@hangszoro.net címen vagyok elérhető.

Válaszol
#22
Akkor megbecsülésem jeléül: 5. változat
Ennyi melóval már egy P4-es alaplapot is összetákolhatnék. .forog.
Lex
Válaszol
#23
Ugye hogy mennyire ügyes vagy Te! Smile Szép lett.
Üdv, Péter
Válaszol
#24
.taps.
H2000 hangszórókról lehetőleg ne írj privátot, kérdezd a fórumban.
Egyéb témával kapcsolatban az info@hangszoro.net címen vagyok elérhető.

Válaszol
#25
Csak az nem tetszik, hogy a földet nem tudom szimmetrikusan táplálni. Mert ugye az egyik oldalról táplálom, de a másik oldalra is van kötve. Azaz kétszer végig megy a panelen, tehát nem rövidebb, azért mert egy oldalra hoztam ki. :?

6. változat
5a. változat
Lex
Válaszol
#26
Az 5-ös bonyulultabb az összes többinél nullavezető szenpontjából. Szerintem Wolkensnek igaza van.
Lex Írta:A maratott nyák-ot ónozó folyadékkal fogom ónozni. Célszerű ekkor is lakkozni? Az Akrilan lakk jó erre? Ez forrasztáskor rásegít (folyasztó szer) vagy ront?
Ónozni? Minek? Ez egy drága erősítő lesz. Sosem használtam spéci forrasztó lakkot, de nem is vágyom rá. Láttam most ilyet: többe kerül a 120 ml, mint a 400 ml akril lakk. Pedig az is tökéletesen megfelel. Ónozás nélkül. Úgy fut alatta az ón hogy ihaj. De krőzusoknak nem ajánlom, .hehe. mert akkor sosem verik el a pénzüket.
- Ajándékot hoztam, malájok fejedelme. Aquamarinkék.
- Az ajándék szép, de ilyet már ettem.
Válaszol
#27
h_jozsi Írta:Az 5-ös bonyulultabb az összes többinél nullavezető szenpontjából. Szerintem Wolkensnek igaza van.

Pont Wolkens tanácsára készítettem az 5-öst. A többieknek is tetszett. Azért a gnd-nek csak el kell menni a panel végéig, mert a pufi kondiknak kell a föld.
Annyit tudok tenni, hogy a gnd-ket a panel alsó részére száműzöm, de akkor a vezetékeknek kell kerülgetniük.
Mondd, hogy lenne jó!

7. változat
Kezd a dolog hasonlítani valami szappanoperára.
Lex
Válaszol
#28
Várj én is rajzoltam egyet kézzel. Big Grin http://hangszoro.net/laci/forum/lex.jpg
H2000 hangszórókról lehetőleg ne írj privátot, kérdezd a fórumban.
Egyéb témával kapcsolatban az info@hangszoro.net címen vagyok elérhető.

Válaszol
#29
Nekem eddig a 7-es. A középső nullpontra nem lehet rákötni az összes elmenő nulla drótót, nem külön kapcsokról? Úgy lenne az igazi, mert egyetlen kimenő nulla pont lenne.
- Ajándékot hoztam, malájok fejedelme. Aquamarinkék.
- Az ajándék szép, de ilyet már ettem.
Válaszol
#30
Mindjárt megrajzolom, bár így meg a két táp csinál egy hurkot. Az jobb?

8. változat (by Shalafi)
Egyébként szokták a teljes panelt körbevenni föld potenciállal, mert ez csökkenti a többi rész zavarérzékenységét. Sőt, kétoldalas panelon az egyik oldalt teljesen föld potenciálra kötik, mert árnyékol. Szerintem a föld kevésbé zavarérzékeny, mint a többi vezeték.

Ha nem sikerül dűlőre jutni, szavazásra bocsátom és eldöntöm, melyik szavazat tetszik. .hehe.
Lex
Válaszol
#31
A 8 szerintem nem az igazi, a 7re szavaznék, ha volna értelme... .ok.
- Ajándékot hoztam, malájok fejedelme. Aquamarinkék.
- Az ajándék szép, de ilyet már ettem.
Válaszol
#32
Én mondjuk így gondoltam, csak nem voltam egyértelmű: http://hangszoro.net/laci/forum/lex1.gif
Elvileg a hetes nem rossz, de hogy mindennek van-e jelentősége, az is kérdéses. Big Grin A biztiket én eleve elhagynám, úgy könnyebb volna az élet. Smile
H2000 hangszórókról lehetőleg ne írj privátot, kérdezd a fórumban.
Egyéb témával kapcsolatban az info@hangszoro.net címen vagyok elérhető.

Válaszol
#33
Kedves Lex és Többiek!

"Egypontföldelés" - Ez azt jelenti, hogy a trafótól és a panelből elmenő madzagok egy pontban találkoznak, nem kerülik körbe a panelt, a dobozt, az alkatrészeket sehol.
A nyákra bejön a trafóból a két váltó és a testmadzag, onnan egyenesen menjen tovább a test, a kimenet felé.
Előbb tessék az egyenfeszt kialakítani: AC-be, Graetz-híd, pufik, pufik-közös pontja - ide jön be a testmadzag, MKT, IC, MKT, kimenet. A test a Graetz után legyen betervezve a panelbe és egy nyomon menjen, egyenesen és ebbe csatlakozik be a kondik, IC-k testpontja, rövid leágazásokkal.
Nem kell "telefóliát" csinálni, az a legrosszabb ami lehetséges, mert igen nagy felületen szórhat és az mindent megzavarhat.
Üdv! SMA
Válaszol
#34
SMA! Légy szíves, mondj egy számot, melyik felel meg a legjobban a Te álláspontodnak és mondd, meg, mit módosítanál rajta. Köszönöm.
Lex
Válaszol
#35
Kedves Lex és Többiek!

Az 1.-es a jó, a biztit vidd "repülő" formában, vagyis a bejövő vezetékben, így nem lesz nagy a panel sem. Van ilyen repülő-biztosíték foglalat is, ha ragaszkodsz a biztosítékhoz. ( Lengőbiztosíték. )
Forrassz ahol lehet, a sorkapocs bizonytalan átmenetet jelenthet kis feszültség, de nagyobb áramok esetében. A testvezeték a pufik közös pontjába kötendő. Hidegítőkondikat ne felejtsd el beforrasztani!
100nF-1uF-ig bármilyen értékek jók, MKT, MKP, MKS, Monolit, Kerámia.
Sok sikert!
Üdv! SMA
Válaszol




Jelenlevő felhasználók ebben a témában: 1 Vendég